Als je als stalen schip volledig casco verzekert wil zijn, verlangen de verzekeringsmaatschappijen een onafhankelijk inspectierapport van het vlak. Het vlak moet natuurlijk wel voldoende dikte hebben. Zo'n rapport is niet gratis, dus wilde ik de kans op 'afkeur' zo klein mogelijk maken. Daarom heb ik eerst zelf gemeten met een ultrasoonmeter. Het nadeel van deze meter is dat het staal perfect glad moet zijn. In eventuele 'putjes' kun je dus niet meten. In de oude 'hoosgoot' (de plek waar vroeger het regenwater e.d. uit de boot werd gehoosd) waren een paar dikkere putten zichtbaar. De meter gaf geen helder beeld dus stapten we over op de 'ouderwetse' methode; boren!
Ik heb de diepste put gezocht die ik kon vinden en een 8mm boor erin gezet. Dit is op een drietal plekken gedaan. Het resultaat: in de allerdiepste put was de vlakdikte nog steeds 3 mm (dat is al voldoende, 3mm is de eis). De dag erna heb ik die diepe punten (inmiddels boorgaten) weer dicht gelast en uiteraard gelijk de put in zijn geheel gevuld.
Daarna de expert, Blue Loeks Marine, gevraagd om te komen meten. Ik had zelf nog nooit een volledige vlakmeting meegemaakt en moet zeggen dat ik best onder de indruk was van de uitgebreide inspectie die er aan de binnenzijde uitgevoerd werd! Werkelijk alles is bekeken: de hoeken, de spanten, de plaatsen waar vaak water blijft staan, maar ook onder de tanks en vloeren. Daarna is het onderwaterschip aan de buitenzijde beoordeeld door het gehele vlak af te kloppen en tot slot is er op verscheidene plekken ultrasoon gemeten.
De uitslag was erg goed! Het schip verkeert eigenlijk nog in dezelfde staat als toen het gebouwd was. Het vlak is gemiddeld 5mm en de rest gemiddeld 4mm!
Inspectie geklaard en weer in orde bevonden!
Reactie plaatsen
Reacties
gefeliciteerd! mooie beloning voor al dat werk.