Het vooronder is inmiddels dus helemaal leeg. Er komt puntgaaf ijzerwerk onder de betimmering vandaan, geen roest, geen putten niks. Alleen een dun laagje opgedroogde lijnolie. Opvallend is hoe donker het nu lijkt nu alle wanden zwart zijn. Wat nog meer gelijk opvalt is dat, ondanks het slechte weer, er soms toch een zonnetje achter de wolken vandaan komt. Dit zonnetje voel je binnen gelijk, het warmt snel op. Snel opwarmen betekent dus ook snel afkoelen.. Dit is iets wat je eigenlijk niet wilt in een interieur / vooronder. Je krijgt gedoe met condens in de koudere maanden en vooral met zeer hete momenten in de warmere maanden. We gaan dus isoleren. Dit doen we op eigenlijk de meest voorkomende wijze bij oudere boten, piepschuim tussen de spanten en daaroverheen de panlatten. Het geheel wordt schroef- en spijkerloos gemonteerd, dat wil zeggen dat alle panlatten vastgeslagen worden door ze klem te slaan tussen de spanten. Een paar resten piepschuim van de vorige 'eigenaar' laten we zitten, piepschuim is niet aan leeftijd onderhevig.
Wat wel opviel was dat het gesloopte interieur erg slecht was geïsoleerd, alleen tegen de wanden was, met behoorlijke kieren, wat piepschuim gedrukt. Het effect hiervan moet minimaal geweest zijn. Het plafond was in zijn geheel niet geïsoleerd. Toch was ons vooronder in de zomer niet belachelijk heet en in de winter goed warm te krijgen en te houden. Alleen stilstaande lucht tussen betimmering en staal werkt dus toch een beetje..
Op onderstaande foto's zijn we al een heel eind met het grotere knip en snijwerk. Het is een soort grote puzzel waar alle stukjes op de juiste plaatst moeten komen.
Reactie plaatsen
Reacties
Een hoop gedonder in het vooronder.....
Wanneer moet het geheel af en weer vaarklaar zijn?
We hopen zo rond volgend jaar mei in de basis klaar te zijn.