Motor- en koelboxkist

Gepubliceerd op 24 februari 2020 om 21:40

De motor stond, toen de ST5 nog een kajuitschouw was, in een stalen kist. Deze stalen kist was rondom de motor gebouwd met aan de achterzijde een vrij grote opening waar de keerkoppeling en de schroefas naar buiten ging. Nadat de kajuit eraf was, moesten we die constructie ook veranderen. Dit omdat het niet goed meer paste in het nieuwe 'plaatje' en omdat de motor moeilijk te onderhouden was doordat hij best was ingebouwd. De oude stalen motorkist moest dus het veld ruimen...de haakse slijper erin!

Fiat scheepsdiesel

We hebben eerst een frame gemaakt en daarop de houten planken bevestigd. Het geheel is zo gemaakt dat elke zijde van de kist eraf kan zodat je vrije toegang hebt tot de motor om eventueel onderhoud te plegen.

Het deksel van de kist was echter een uitdaging. Wij wilden een zo origineel mogelijk uiterlijk, maar wel waterdicht. Houten planken, ook veer in groef, zijn als ze plat liggen niet waterdicht. Door zon, regen en warmte van de motor zouden de planken behoorlijk gaan werken. Multiplex zou de oplossing kunnen zijn, maar dat vonden wij niet mooi genoeg. Dus tijd voor een projectje!

Meestal begin ik projectjes door rond te kijken. Ook nu. Mijn oog viel op de  luikenkappen van oude vrachtschepen. Deze luikenkappen werden gemaakt van houten planken, die werden overspannen met doek om ze zo waterdicht te maken. Een idee  was geboren!

We gaan voor een mooie middenweg. We kiezen toch voor multiplex en nemen daarvan een paar lagen en plakken deze op elkaar. Daarna zagen we ze in het juiste model en ronden de randen wat af. We voorzien ze eerst van een beschermende verf om eventueel vocht minder kans te geven om in het multiplex te trekken. Als het geheel droog is, overspannen we het multiplex met waterdichte canvas en smeren dat daarna ruim in met antiek-bijenwas. Daarna de verfföhn erop om het lekker vloeibaar te maken, zodat het goed kan intrekken. Na afkoelen heb je meteen een 'droog' luik dat door de was waterafstotend is (althans, dat hopen we). De binnenzijde wordt bekleed met brandvertragend en geluidsisolerend materiaal. Wij zijn tevreden over het resultaat. Het ziet er oud uit en kan gebruikt worden als tafel of zitplaats.

We hebben een behoorlijk lawaaierige motor. Dit komt o.a. door de droge uitlaat, de 'starre' opstelling, maar ook doordat er geen luchtfilter aanwezig was. Dus op de autosloop een filterhuis op de kop getikt en aangesloten. Tevens is het nieuwe koelwatertankje geïnstalleerd. Alles werkt weer en de motor loopt weer als vanouds!

In de kuip moet ook een plaats komen waar de koelkast straks komt. Uiteraard willen we geen koelkast in het zicht hebben. Dus ook voor de koelkast is een kist gemaakt. Ook deze kist heeft een deksel met canvas.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.