De nieuwe zwaarden moeten vanzelfsprekend ook worden voorzien van beslag. Wij hebben gekozen voor nieuw beslag. We moeten dan maken: nieuwe zandlopers, oogbouten en plaatjes voor op de koppen van de zwaarden. De nieuwe zandloper wordt gemaakt van een zogenaamd stalen halfrond dat in het model van het zwaard wordt gebracht. De zogenaamde oogbouten moeten gemaakt worden. Dit zijn bouten met een oog eraan die door de kop van het zwaard gaan. De ogen haken dan op een oog wat aan de boot bevestigd zit. Op de plek waar de oogbouten door het zwaard gaan moet het hout van het zwaard worden beschermd tegen het invreten van de bout op het hout. Hiervoor worden er vier vierkante plaatjes met daarin in het midden een gat gemonteerd aan weerszijden van het zwaard.
De oogbouten
De oude ogen heb ik van de oorspronkelijke oogbouten afgeslepen. Omdat er moeren op moeten komen heb ik M30 draadeind en bijbehorende moeren besteld. Omdat deze draadeinden door en door gelast moeten worden heb ik zowel het oog alsook het draadend taps geslepen. Daarna is het zaak om de ontstane ruimte steeds verder te vullen met lassen totdat je zoveel materiaal hebt dat je het weer kunt modelleren. Alleen op die manier kun je een stuk staal van 30mm dik door en door lassen.
De vier plaatjes worden van rvs gemaakt om roestvorming tussen de plaatjes en het hout te voorkomen. Roestvorming heeft de oude zwaarden namelijk de das omgedaan. Door de roest wordt het ijzer wat van het hout omhoog gedrukt waardoor er meer vocht kan toetreden en de gevolgen daarvan spreken voor zich. Ook hadden de vorige zwaarden zwarte, rotte, plekken die van binnenuit kwamen, er zaten namelijk ijzeren pennen in die zwaarden en die waren gaan roesten.
De plaatjes moeten worden voorzien van 4 kleine gaten in de hoeken om ze te bevestigen en een groter gat van 30mm in het midden. In het zwaard zelf moet uiteraard ook een gat geboord worden zodat de zwaardbout er doorheen kan.
De vierkante plaatjes worden aan de buitenzijde verzinkt in het hout aangebracht. Aan de achterzijde niet om zo wat afstand te creëren tussen het boord van de boot het het hout. De zwaarden worden ondertussen voorzien van lak en verf.
Zowel de oogbouten als de zandlopers zijn vervolgens volbad verzinkt zodat die de komende dertig jaar niet meer roesten.
Reactie plaatsen
Reacties
kliene paradox hoe een nieuwe boot weer de oude wordt