De boot is zo goed als klaar, de mast is klaar en de zwaarden zijn klaar. De zwaarden hebben Sarah en ik met zijn tweeën aan de boot gehangen. De steiger waar we bij ons in de haven kunnen tanken is dusdanig laag dat het een ideale plek is om de zwaarden aan de boot te hangen. Een fluitje van een cent!
De mast was spannender. Past hij goed door het mastgat? Valt hij goed in het mastspoor? Dat waren zaken die natuurlijk wel door onze hoofden spookten. Gelukkig is zowel het mastgat als ook het mastspoor nog volledig origineel, dus daar zou het niet aan liggen. De mast zou zijn oorspronkelijke mastvalling weer krijgen, oftewel achterover en niet zoals je nu vaak ziet, bijna haaks op het water. De mastenkraan bij ons in de haven had het er hoorbaar zwaar mee, de staaldraad van de takel knarste erover en later wilde de kraan niet meer boven de boot draaien vanwege het behoorlijke gewicht van de mast. Doordat assistent-havenmeester Jan behendig de mast liet slingeren kon de hij alsnog draaien en kwam hij boven het mastgat te hangen. Op dat moment kon het passen beginnen. Zakken maar!
Het moment van de waarheid was aangebroken, de mast paste!
De foto's zijn van ons eerste tochtje naar Dokkum.
Reactie plaatsen
Reacties
Ziet er goed uit. Nu even inscheren en dan een heerlijke zomer tegemoet
Mag ik weten wat voor materiaal die lichte vlakken aan de zwaarden zijn?
Overigens een mooi resultaat, deze restauratie.
Beste Gerard,
De zwaarden zijn in zijn geheel gemaakt van Mahonie, de lichte / witte vlakken zijn geschilderd.
Groeten Jeroen
Het ziet er prachtig uit.
Passen de zeilen nog die er voorheen opzaten?
Hoi Els, Nee, de oude zeilen passen niet meer. Aangezien de mast langer is geworden en de positie van de giek aanzienlijk is verlaagd.
Groeten Jeroen